77% af lederne mener, de er dygtige til at motivere. 85% af medarbejderne siger, at det er de i hvert fald ikke!*
Mennesker, der er demotiveret, er samlet set fokuserede og produktive 2 ud af 5 arbejdsdage, mens motiverede mennesker er fokuserede og produktive 4 ud af 5 arbejdsdage. Desuden er kvaliteten halveret og jobudskiftningen høj.
Autjs! Så har du et billede af, hvor meget, der er på spil.
Måske bliver du en anelse provokeret og har lyst til at spørge: Kan man så ikke være demotiveret og stadig udføre et godt stykke arbejde? Joh, i et stykke tid. Men når motivationen er høj, er man i stand til at levere på et højt niveau over lang tid.
Og vi vil vove den påstand, at du som fremtidsrelevant leder skal opgradere din sociale spilleplade og være dygtigere end nogensinde til at motivere. For du skal få mennesker med, frisætte potentiale og skabe rum for nytænkning. Ikke udstikke diktater, pege fingre af fejl, eller komme ridende ind fra højre som den store helt, der redder det hele.
Dermed også sagt, at du ikke skal være perfekt og fejlfri. Du skal være et ægte menneske, der forstår ægte mennesker, for det er dér gnisten, følgeskabet og de ekstraordinære resultater skabes.
Det kan føles som en stor mundfuld, men det skal du ikke lade dig blæse bagover af. For selvom vi har forskellige ønsker og drømme, er vi alle skruet sammen med en ret ensartet biologisk ’hardware’. Vi er alle sammen drevet af de samme mekanismer – i større eller mindre grad.
Du kan sikkert genkalde dig situationer i dit liv, hvor du har været demotiveret. Fordi, du ikke har følt dig værdsat. Fordi dét, du skulle lave, simpelthen ikke gav mening. Fordi andre har dikteret, hvad du skulle gøre. Fordi du har følt dig udenfor eller unfair behandlet.
Omvendt har du med garanti også oplevet fantastiske øjeblikke, hvor du har følt dig værdifuld, haft indflydelse og ejerskab, været en del af et stærkt fællesskab, og hvor alt har været gennemsigtigt og givet mening. Og du har haft lys i øjnene og lyst til at spille med.
Det er dét, fremtidens leder skal skabe: Lys i øjnene og lyst til at spille med!
Så, hvor gør du allerede det? Hvor får du folk til at føle sig værdsat? Hvor giver du plads til andres ideer og synspunkter – og frihed til at handle? Hvor er du god til at skabe mening? Hvor bidrager du til at tilliden og fællesskabet blandt mennesker vokser? Og hvor sikrer du en høj grad af transparens?Hent dine erfaringer herfra og gør det endnu mere.
Var det dét, du havde brug for?
Hvis det var det, du havde brug for for at gå ud i verden og være endnu mere motiverende at være omkring, kan du uden problemer stå af her og fortsætte din dag.
Men hvis du er sulten efter mere, så læs videre om, hvor meget to responssystemer i hjernen spiller ind, og hvordan du – ved at trykke på de rigtige ’knapper’ – tænder gnisten og nemmere får mennesker til at spille med.
Hver eneste gang du er sammen med, taler med eller skriver til et andet menneske, skruer du enten op eller ned for gnisten hos vedkommende.
Dr. David Rock fra Neuroleadership Institute forklarer det med, at der hele tiden er to modstridende kræfter på spil i vores hjerner – vores belønningsrespons og vores trusselrespons.
Vi er sociale væsner, og hver eneste gang vi interagerer med andre, aktiveres enten belønnings- eller trusselsresponsen. Belønningsresponsen giver os lyst til at give vores bedste, tage action og gå et ekstra skridt, mens trusselsresponsen dræner både vilje og trivsel, og får os til at slå bak.
Så når vi siger, at fremtidens leder skal være motiverende, så mener vi i virkeligheden, at du – dig, der vil arbejde med ledelse i fremtiden – skal forstå de menneskelige drivkræfter, der er på spil. Sådan at du kan være bevidst om, hvordan du selv dukker op i dine interaktioner med andre, og kan skabe rum for at mennesker kan mødes på bedre måder. I takt med den højere grad at digitalisering, har vi nemlig behov for mere kvalitet i det menneskelige møde.
Her får du 5 enkle hands-on og effektive hverdagshandlinger
som du kan bruge både på arbejde og i alle andre aspekter af dit liv, og som i den grad tænder for belønningsnetværket og booster motivationen.
Giv værdsættelse
”Jeg kan ikke lide at blive værdsat og anerkendt”, sagde intet menneske nogensinde. Vi kan ikke selv regne ud, om vi slår til og er gode nok – det har vi brug for, at folk omkring os fortæller os. Og det er både godt for os og for business. Gallup har nemlig fundet frem til at anerkendelse er den vigtigste kilde til øget produktivitet, til frisættelse af mental kapacitet og til større kreativitet og evne til problemløsning. Det betyder, at du styrker oplevelsen af at lykkes og øger forandringsparatheden hos den, du anerkender. Som guldægget i turban’en giver anerkendelse af andre og dig lys i øjnene.
Skab mening
Mennesker vil have mening og formål i deres arbejde. Er I sat i verden for et højere formål, så fortæl det igen og igen. Men det behøver ikke være det store forkromede purpose, du trækker op af hatten. Du skaber nemlig også mening, når du gør værdikæden tydelig og skaber klarhed omkring roller og ansvar.
Giv frihed og plads
I fremtiden har vi brug for alles bedste tænkning – og den dyrker du bedst, når du skaber en høj grad af involvering, når du frigiver mandat og lader de dygtige mennesker, du har omkring dig, løbe med opgaver, ideer og eksperimenter. Selvfølgelig med afsæt i en klar retning og i tilliden til, at de går ud og gør dét, de mener, er bedst for virksomheden, og de mennesker, der er i og omkring den.
Styrk tilliden
Nummer 1 på listen over ting, vi mennesker frygter allermest, er angsten for at dumme sig og blive udstødt af fællesskabet. Døden kommer ind på en 4. plads. Dén frygt spiller i høj grad ind, når vi står overfor nye opgaver eller forandringer – og det gør vi jo næsten hele tiden. Du styrker tilliden, skabe stærke fællesskaber og styrker modet til at træde ud af komfortzonen, når du som et ægte menneske er oprigtig og investerer i, at I lærer hinanden at kende som mennesker. Du styrker også tilliden, når du tør indrømme fejl og sige højt, at du ikke altid har den rigtige løsning.
Gør det gennemsigtigt
Menneskehjernen kan pr. default ikke lide dét, den ikke kan gennemskue eller opfatter som unfair. Du skaber gennemsigtighed, når du fortæller, hvilke tanker og overvejelser, der ligger bag en beslutning – og i øvrigt tager dig tiden til at skabe forståelse for, hvorfor ting er, som de er. Kommunikér, kommunikér, kommunikér – og gør det ærligt og oprigtigt, så er du godt på vej.
”To the infinity – and back”
Er du interesseret i at vide mere omkring, hvordan mennesker motiveres i en moderne verden, så skriv til os og hør nærmere. Du kan kontakte os her.
*Jf. forskningsprojekt med 35.000 ledere, som Rasmus Hougaard har lavet i samarbejde med Harvard Business Press i 2018.